هورمون IGF و تاثیرش توی ورزش

  • کلیپ پارکور بسیار زیبا و مهیج از مرتضی احمدی

اول از همه بگم که ما توی پارکور با دوپینگ کاری نداریم و هرکاری که سالم و تایید شده باشه رو انجام میدیم پس وقتی میخوایم درباره ی یک هورمون حرف بزنیم در مورد مقدار طبیعی خودش توی بدن و اینکه چطوری به صورت طبیعی زیادش کنیم حرف میزینیم . همونطوری که احتمالا همتون میدونید هورمون ها نقش تایین کننده ای توی زندگی ما دارند . مشکلات هورمونی باعث اتفاقات بدی توی زندگی ما می شن مثل عدم حساسیت بافت ها به انسولین یا ضعف غدد لوز المعده برای ترشح انسولین که منجر به دیابت میشن . هورمون رشد از اون هورموناس که واسه مایی که ورزش میکنیم خیلی مهمه چون عضله ساز و چربی سوز به شدت قوی هست . بحث ما درباره ی هورمون رشد نیست بحث ما در مورد هورمون رشد شبه انسولینی (IGF) است . کار این هورمون توی بدن به طور ساده چربی سوزی و تحریک بافت فعال برای تولید پروتئین و فراخوانی واحدهای حرکتی بیشتر در شرایط پرفشار است . این هورمون با ورزش تحریک میشه و هرچی که شدت ورزش بره بالاتر مقادیر بیشتری ازش ترشح میشه . یعنی تو زمانی که دارید اسکوات پا میزنید تحریک میشه و اوج تحریکش زمانی هست که دیگه زورتون نمیرسه و دارید فشار میارید که یه دونه دیگه بزنید . اونجا هست که اوج مقادیر IGF_1 توی بافت فعال زیاد میشه .

همونطوری که گفتیم کار این هورمون عضله سازی و چربی سوزی است . و هرچه فشار بیشتر باشه توی تمرین این هورمون توی عضله ی فعال بیشتر ترشح میشه . پس میشه نتیجه گرفت که توی ورزش با شدت بالا عضله سازی و چربی سوزی توی اون نقطه ی فعال که تحت فشاره بیشتره . این هورمون فقط در عضله ی فعال ترشح میشه حین ورزش (البته به انواع مختلفی ترشح میشه ولی اینجا ما فقط داریم در مورد روش خود تحریکی صحبت میکنیم ) پس شما وقتی دارید به جلو بازوتون فشار میارید نباید انتظار داشته باشید که شکمتون از این هورمون بهره ببره و عضلانی تر و کات تر بشه . این قضیه کاملا در مورد اینکه روی عضلات شکمتون کار کنید تا چربیش کم بشه صدق میکنه . این حرف که چربی شکم با شکم رفتن کم نمیشه اشتباه هست و اساس علمی نداره . در عوض من بهتون اطمینان میدم که هورمون رشد شبه انسولینی اونقدر پرقدرت عمل میکنه که شما فقط با شکم رفتن میتونید شاهد کم شدن چربی شکمتون باشید . همچنین این هورمون باعث تحریک بافت ها به سنتز پروتئین و رشد عضلانی میشه . حواستون باشه که بعد از تمرین ختما ذخایر مورد نیاز بدنتون رو تامین کنید که عضله سوزی نکنید و خیلی خوب بتونید عضله سازی کنید . این هورمون و هورمون رشد هورمون های اصلی برای عضله سازی بانوان هستند . ولی برای مردان هورمون اصلی عضله سازی تستسترون است که تو مقاله های بعدی بیشتر به هورمون رشد و تستسترون میپردازیم .

نویسنده : مرتضی احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا محافظت شده است